بزرگداشت سیدالشعرای ادب پارسی، استاد امیری فیروزکوهی

همایش بررسی ارزشهای هنری شعر استاد امیری فیروزکوهی با حضور چهره ماندگار ادب پارسی، امیر بانو کریمی فیروزکوهی، فرزند استاد امیری فیروزکوهی و جمعی از ادب دوستان، مهندس پرچ شهردار فیروزکوه ، مسئولین ادارات، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در سالن شهید آوینی این واحد دانشگاهی با شکوه خاصی برگزار شد.
سپس امیر بانو کریمی فیروزکوهی با حضور بر روی جایگاه به بیان گوشه ای از زندگی استاد امیری فیروزکوهی پرداخت و گفت: استاد هیچگاه شعر به مدح یا به هجو افراد نگفت . وی عاشق اهل بیت ( ع) بود و اشعارش در وصف امام عصر (عج) یا در رسای امام حسین (ع) از سرآمدان اشعار معاصر به حساب می آید .
کریمی اخلاق مداری و تعهد شعری را از ویژگی های استاد برشمرد و تاکید کرد: امیری فیروزکوهی هیچگاه به دنبال نام و مقام نبود و همواره گمنامی را به کسب شهرت و مقام ترجیح می داد به همین دلیل هم قبر ایشان در مسجد امام زاده طاهر (ع) در شهرری در گمنامی به سر می برد .
فرزند استاد امیری فیروزکوهی با اشاره به این موضوع که خانواده وی از سادات به نام فیروزکوه و از نسل حضرت امام سجاد (ع) هستند، گفت : این تصمیم وجودارد که اگر مدیران شهری فیروزکوه همکاری کنند در سال آینده که مصادف با سی امین سالگرد رحلت آن شاعر نامی و فرهیخته می باشد پیکر وی به شهرستان فیروزکوه منتقل شود تا ضمن ایجاد یک فضای معنوی و فرهنگی برای اهالی فرهنگ و ادب فارسی ، به نوعی نام این شهر که با نام استاد گره خورده است درخشده و مطرح شود.
در پایان سخنرانی فرزند استاد امیری فیروزکوهی از طرف ریاست واحد فیروزکوه، حسنی و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه لوح تقدیر و هدیه ای به رسم یادبود به وی اهدا شد که مورد تشویق حاضران در همایش قرار گرفت .

همچنین فرماندار ، شهردار و اعضای شورای شهر فیروزکوه نیز که در همایش حضورداشتند ضمن موافقت با درخواست امیر بانو کریمی فیروزکوهی مبنی بر انتقال پیکر شاعر نامدار امیری فیروزکوهی به شهرستان فیروزکوه اعلام آمادگی کردند هر نقطه از شهر که مدنظر خانواده استاد باشد برای این منظور محیا و در نظر گرفته شود .
همچنین با دستور رئیس واحد فیروزکوه نام کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه به استاد سید کریم امیری فیروزکوهی مزین شد.
سید کریم امیری فیروزکوهی در سال 1288 در فیروز کوه متولد شد، او فرزند سید مصطفی قلی منتظم‌الدوله از سادات فیروزکوه بود. در فرح‌آباد متولد شد. پدرش از رجال اروپا رفته عهد مظفری و آشنا به تمدن جدید و جد اعلایش امیر محمد حسین خان سردار از جمله فاتحین هرات و بانی دبستان خیریه ایتام در تهران بود که به دبستان فیروزکوهی مشهور است. امیر در هفت سالگی به تهران آمد. پدرش همان سال در گذشت و او تحت تربیت مادر قرار گرفت. تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در تهران در مدارس سیروس، ثروت، سلطانی و کالج آمریکائی گذراند. سپس به تحصیل منطق و کلام و حکمت همت گماشت واز محضر استادانی چون آقا شیخ عبدالبنی کجوری و آقا سید حسین مجتهد کاشانی استفاده کرد.
او شاعر غزل و قصیده و از شیفتگان صائب بود و به سبک هندی شعر می‌سرود. در شعر به «امیر» تخلص می‌کرد. در زبان عربی تبحر داشت و به آن زبان نیز شعر می‌سرود.
وی از شاخص ترین شاعران کلاسیک روزگار ماست . وی دوران جوانی خود را به مصاحبت با شعرا و موسیقی دانان گذراند . و بعد از آن به تحصیل علوم و ادب قدیم پرداخت و زبان عربی ، ادبیات ، کلام و منطق را در محضر برخی فضلای عصر فرا گرفت .در سن پنجاه سالگی بود که فعالانه به سرودن شعر مشغول گردید . وی از احیا کنندگان سبک هندی و از پیروان شیوه ی صائب تبریزی بود .در غزلیات امیری که از سوز و حال بسیار برخوردار است غالبا باریکی خیال  سبک هندی و بیان نرم بافت سبک عراقی آشکار است . مضموم تغلب این غزل ها مضامین سنتی از قبیل : شکایت از روزگار و رنج پیری و ناکامی های فردی و اجتماعی است
امیری علاوه بر غزل در سرودن قصاید فخیم سنتی به شیوه خاقانی ، انوری نیز تبحر بسیار داشت . امیری غالبا پیرو اسلوب و هنجارهای شعر قدیم فارسی است .
امیری فیروزکوهی در مهرماه سال 1363 در تهران درگذشت و در آستانه امامزاده طاهر در صحن حضرت عبدالعظیم مدفون شد.

اخبار قبلی
صدور حکم انتصاب شهردار فیروزکوه
اخبار بعدی
برگزاری مراسم تودیع و معارفه شهردار فیروزکوه
فهرست