برگزاری همایش ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی

همایش زلزله و ارائه راهکاری برای مقابله و پیشگیری با آن در روز 7 دی ماه رأس ساعت 16:00 در محل مجتمع فرهنگی آفرینش با حضور مسئولین شهرستان به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر تشکیل جلسه داد .

بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و عرض خیر مقدم توسط محمد درویش متولی مجری و عضو شورای اسلامی شهر ، شهردار فیروزکوه به عنوان اولین سخنران گفت : موضوع استحکام بنا و توجه به مقاوم سازی آن اصلی است که همواره باید کارفرمایان ، پیمانکاران و بویژه ناظران ساختمانی به آن توجه داشته باشند .

مهندس پرج استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت را اصلی مهم در روند اجرای بنا دانست و گفت : همانطور که به کرات از طریق رسانه های جمعی مطرح می شود ، بیشترین مشکلات بعد از وقوع حادثه به وجود می آید .

شهردار فیروزکوه اضافه کرد : شاهد آن بودیم که در زلزله مهیب شهر بم بیش از چهل و یک هزار نفر از هموطنان عزیزمان به دلیل مدفون شدن در زیر آوار کشته شده اند اما این درحالی است که بناهایی در همین شهر دیده شده است که به دلیل ساخت اصولی حتی کوچکترین خساراتی به آنها وارد نشده است .

در ادامه دکتر یدالله باطبی مطلق از جهره های نامی و سرشناس شهرستان در بحث استحکام و ساخت اصولی بنا بعنوان مهمان ویژه این همایش گفت : لحاظ کردن اصول و ضوابط ساختمانی در انجام پروژه ها از واجباتی است که توجه و اهتمام به آن می تواند نقش چشمگیری در کاهش خسارت جانی و مالی بعد از زلزله داشته باشد .

وی با اشاره به اینکه هیچ علمی تاکنون موفق به پیشبینی زمان و مکان زلزله نشده است گفت : هیچ راه گریزی از این رویداد طبیعی وجود نخواهد داشت و تنها راهی که می توان از خسارات این بلایای طبیعی جلوگیری کرد آموزش مردم و مقاوم سازی منازل برحسب استاندارد های روز دنیا است .

دکتر باطبی ارائه طرح مدون و جامع توسط مهندسین ساختمانی و رصد تمام وقت روند اجرایی بناهای مسکونی را اصلی مهم برشمرد و تأکید کرد : نظارت مستمر ناظرین بر چگ.نگی اجرای پروژه و استفاده از مصالح ساختمانی مناسب می تواند به طور چشمگیری از میزان خسارت ناشی از این بلایای طبیعی کم کند .

فرماندار شهرستان فیروزکوه نیز ضمن تشکر و قدردانی از شهردار به سبب برگزاری چنین همایشی آموزشی ، به کارگیری از مصالح ساختمانی مناسب و رعایت استانداردهای ساخت بنا را از نکات حائز اهمیت برای مقابله با خطرات زلزله دانست .

محرمی نماینده اداره کل مدیریت بحران نیز در ادامه خاطرنشان کرد :شناخت کافی از این رویداد طبیعی و تداوم آموزش راهکاری مناسب برای کاهش خسارت از آن می تواند راهگشای کاهش خسارت ناشی از این رویداد باشد .

وی با اشاره به اینکه گسل مشاء به طول 400 کیلومتر بعنوان خطری جدی برای مناطق شزق پایتخت قلمداد می شود گفت : می توان با دایر نمودن پارکهای اظطراری ، مجهز نمودن مکان های عمومی به ژنراتور ، ساخت منابع آب حجیم و … مدیرت مناسب ی در زمان رخداد بحران به وجود آورد .

لازم به ذکر است در پایان بیانیه شورای اسلامی شهر در صحنه گذاری مسائل و موضوعات مربوطه توسط محمد درویش متولی عضو شورای اسلامی شهر قرائت شد .

گفتنی است این برنامه با اجرای موسیقی سنتی حال و هوای خاصی به خود گرفت .

 

 

« شهرداری فیروزکوه نهاد خدمت ، نماد توسعه »

اخبار قبلی
آموزش کافی اصلی مهم در مقابله با بلایای طبیعی
اخبار بعدی
عزم شهرداری و شورای اسلامی شهر در ارائه خدمات شایسته به شهروندان و توسعه عدالت اجتماعی
فهرست